امروز جمعه, 10 فروردين 1403
  • تماس با ما : 88854686
بازدید جناب آقای دكتر نبئی ریاست محترم نظام مهندسی معدن ایران و هیأت همراه از استان خراسان رضوی

گزارش بازدید جناب آقای دکتر نبئی ریاست محترم سازمان نظام مهندسی معدن ایران و هیات محترم‌ همراه از استان خراسان رضوی

 

جناب آقای دکتر نبئی ریاست محترم سازمان نظام مهندسی معدن ایران به همراه آقای دکتر کشاورزی معاون محترم برنامه ریزی و توسعه سازمان، آقای مهندس حمیدی دبیر اجرایی شورای مرکزی و آقای مهندس شاهسوارانی رئیس حوزه ریاست سازمان به منظور اطلاع از روند انجام امور سازمان استان در یک بازدید فشرده ۳۶ ساعته، ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۴ دیماه وارد مشهد مقدس شدند و در فرودگاه مورد استقبال جناب آقای دکتر ترشیزیان ریاست محترم سازمان استان قرار گرفتند.

 

🔵 جلسه با هیات مدیره و ارکان اصلی سازمان استان با حضور ریاست محترم سازمان و هیات همراه ؛ 

 

 

در این جلسه ۳ ساعته که از ساعت ۱۸ چهارشنبه ۲۴ دیماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، گزارشات تفصیلی از امور جاری سازمان و نیز درخواستهای اعضای سازمان استان به اطلاع ریاست محترم سازمان ایران رسید.

 

 

 

 

 

ارائه گزارش عملکرد سازمان توسط جناب آقای دکتر ترشیزیان ریاست محترم سازمان استان      

 

✅ مشروح اهم مطالب طرح شده از طرف ایشان

سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با داشتن حدود ۳۵۰۰ عضو یکی از بزرگترین سازمانهای نظام مهندسی معدن کشور از نظر جمعیتی است بطوریکه بیش از ۹٪ کل اعضاء سازمان ایران متعلق به استان خراسان رضوی است. بزرگترین سرمایه این سازمان هم نیروهای کارآمد، متخصصین با تجربه و جوانان با انگیزه است.

- نگاهی به تعداد اعضاء پروانه دار رسته های مختلف در طول سالیان گذشته نشان می دهد تعداد اعضایی که در طول ۳ سال گذشته موفق به ارتقای رتبه خود شده اند بسیار اندک و تقریبا در حد صفر است بطوریکه در بسیاری از رسته ها و پایه ها هیچ ارتقایی انجام نگرفته است. این آمار نشان دهنده وجود یک ایراد اساسی در سیستم ارتقای اعضای سازمان است که باید وزارت صمت یک فکر اساسی برای رفع این معضل انجام دهد. برگزاری فقط یک نوبت آزمون ارتقاء در طول ۳ سال گذشته که آن هم با ایرادات و اشکالات فراوانی روبرو بود نشان دهنده کم کاری عظیم صورت گرفته در این حوزه است، لذا نظام مهندسی باید با تعامل با وزارت صمت در جهت رفع مشکل بزرگ اخذ پروانه اشتغال برای اعضای کارورز و نیز ارتقای پایه اعضای پروانه دار اقدامات اساسی انجام دهد، سختگیریهای بی مورد، امتیاز بندی غیراصولی، درخواست سابقه کار صرفاً معدنی برای اعضایی که در امور حفاری و ژئوتکنیک سابقه کار دارند و یا نقشه برداران و متخصصین متالورژی جزء مواردی است که باید در قانون و نظام نامه های فوق اصلاح شود تا راه برای ارتقای اعضاء و نیز دریافت پروانه اشتغال کارورزان جوان باز شود در غیر اینصورت تعداد زیادی از اعضاء انگیزه خود را برای عضویت در سازمان از دست داده و این سازمان از بدنه کارشناسی بویژه کارشناسان جوان تهی خواهد شد.

 

- در بحث ارجاع خدمات فنی- مهندسی که مهمترین چالش نظام مهندسی معدن ایران است با تحلیل جزئیات میزان خدمات ارائه شده به اعضای پروانه دار استان معلوم می شود که میانگین ارجاع خدمات در رسته استخراج حدود ۱/۵ کار در سال و در رسته اکتشاف حدود ۲ سال یک کار است که بسیار رقم ناچیزی است لذا امیدواریم با تعریف خدمات جدید در نظام مهندسی و نیز آزادسازی محدوده های معدنی بلوکه شده در کشور شاهد افزایش ارائه خدمات به اعضاء باشیم. لیکن استان خراسان رضوی جزء معدود استان هایی است که آمار ارائه خدمات خود به اعضاء را همراه با جزئیات نظیر مبلغ و نوع خدمات هر ۳ ماه یکبار در سایت سازمان و فضای مجازی اطلاع رسانی نموده و ارائه خدمات از ابتدا بر اساس نوبت بندی و با رعایت قوانین و دستورالعمل های صادره انجام می گیرد.

- در طول سال گذشته و امسال حدود ۳۰۰ ارجاع مسئول فنی پاره وقت به معادن درجه ۴ به کارورزان جوان فاقد پروانه در رسته های استخراج و اکتشاف انجام گردیده است.

- استان خراسان رضوی جز معدود استان ها در سطح کشور است که بجز خدمات مسئول فنی بهره برداری، در کلیه خدمات ارجاعی (مسئول فنی اکتشاف، طرح ها، گزارشات، نقشه ها و ...) نسبت به قطع ارتباط مالی کارفرما با عضو اقدام نموده و تمام خدمات ارائه شده به اعضاء را بر اساس حق الزحمه مصوب سازمان مرکزی دریافت می دارد. حق الزحمه های مربوط به خدمات ارائه شده توسط اعضاء تا زمان اتمام و تأیید کار در حساب قرض الحسنه سازمان بصورت امانی نگهداری شده و از محل آن ماهیانه به حدود ۱۵ نفر وام ۱۰ میلیون تومانی با سود ۱۰٪ و بازپرداخت ۲۴ ماهه پرداخت می شود.

- با صرفه جویی های انجام شده و مدیریت هزینه ها، میزان سپرده گذاری سازمان استان نزد بانکها که در شروع دوره هیات مدیره رقم ۵۰۰ میلیون تومان بوده است به رقم ۲/۲ میلیارد تومان افزایش یافته که در پایان این دوره هیأت مدیره، پیش بینی می گردد به رقم ۲/۵ میلیارد تومان برسد. با توجه به اخذ مجوز کمیسیون معاملات سازمان مرکزی ان شااله بتوان در آینده مانند سایر استان ها ساختمانی بزرگ و در شأن سازمان احداث نمود.

 

اقدامات انجام شده سازمان استان در سطح ملی و درخواستها

۱-  تدوین، ویرایش و ارسال آئین نامه افتتاح دفاتر فنی- مهندسی به شورای مرکزی سازمان تا با راه اندازی و نظارت بر این دفاتر بساط دلالی و واسطه گری که توسط برخی افراد بنام دفاتر فنی انجام می گیرد برچیده شود.

۲-  تدوین اصلاح شیوه نامه نحوه محاسبه حق الزحمه تهیه نقشه های زمین شناسی و ارسال آن به رییس محترم کمیته تخصصی زمین شناسی سازمان و ریاست محترم سازمان تا بی عدالتی که در میزان حق الزحمه تهیه نقشه های زمین شناسی با نقشه های توپوگرافی وجود دارد برطرف و تعرفه ها واقعی سازی شود.

۳-  تدوین کتابچه های استانداردهای مواد معدنی مختلف و ارسال آن به شورای مرکزی سازمان، به دنبال آن تهیه شرح شغل و قرارداد تهیه گزارشات تست های کاربردی در گزارشات پایان عملیات اکتشاف و موافقت با اجرای این طرح در سازمان استان، عقد ۴ قرارداد توسط متخصصین فرآوری معدن و متالورژی در این زمینه که کار تنظیم گزارشات در دست انجام است. با توجه به موفقیت آمیز بودن این طرح پایلوت، پیشنهاد تعمیم این طرح اساسی به کل کشور را داریم.

 

۴ - درخواست استفاده از کارشناسان ذیصلاح رسته فرآوری معدن و متالورژی جهت استفاده از خدمات آنان به عنوان مسئولین فنی صنایع معدنی به شورای مرکزی سازمان ارسال و پیگیری های زیادی از طریق سازمان صمت، استانداری، نمایندگان مجلس و ... انجام گردیده که امید است این مهم بزودی محقق شود.

۵- تدوین کتابچه آموزش کاربردی تخصصی مسئولین فنی بهره برداری جهت معادن مختلف که بخصوص برای آموزش کارورزان جوان بسیار مفید است و ارسال آنها به شورای مرکزی. با توجه به رضایت کامل اعضای شرکت کننده در این دوره ها درخواست تعمیم آن به کل کشور را داریم.

۶-  درخواست تمرکز زدایی از سازمان مرکزی و دادن اختیارات بیشتر به سازمان های استانها و به موازات آن گسترش دفاتر نمایندگی ها با دادن اختیارات به منظور تکریم ارباب رجوع و اعضای سازمان بویژه در استانهای پهناور.

✅ استان خراسان رضوی با داشتن ۳ دفتر نمایندگی در شهرستانهای خواف، سبزوار و گناباد و پیگیری افتتاح چهارمین دفتر نمایندگی در منطقه کاشمر به دنبال اجرای این مهم است.

 

پس از ریاست محترم سازمان استان، روسای محترم کمیته ها و کمیسیون های مختلف سازمان استان به ارائه برنامه ها و پیشنهادات خود پرداختند :

ارائه نقطه نظرات جناب آقای مهندس توکلی معاونت محترم معدنی سازمان صمت استان.

 

         جمع بندی موارد مطروحه در جلسه و ارائه پاسخ متقابل توسط جناب آقای دکتر نبئی ریاست نظام مهندسی معدن ایران در پایان نشست:  

 

اهم موارد ذکر شده از طرف ایشان بشرح ذیل است:

۱-  سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی همیشه جزء بهترین و پیشروترین سازمان های کشور بوده است که از این جهت از هیأت مدیره سازمان استان تشکر و قدردانی می نمایم.

۲-  وجود اشکالات اساسی در بحث ارتقای اعضا و آزمون ورودی جهت ارتقاء را می پذیرم لیکن اشکال اصلی متوجه وزارت صمت است که توانایی و تشکیلات لازم برای برگزاری آزمون استاندارد در سطح ملی را ندارد. کارهای خوبی در این زمینه در حال انجام است که صدور پروانه و ارتقای اعضای سازمان را تسهیل نماید.

۳-   دستورالعمل راه اندازی دفاتر فنی – مهندسی در دستورکار شورای مرکزی سازمان و کارگروه مشترک با وزارت صمت قرار دارد.

۴-  نامه ابلاغ دستورالعمل الزام بکارگیری مسئولین فنی واجد شرایط در صنایع معدنی و نیز تهیه طرح بهره برداری این صنایع توسط اعضای سازمان نظام مهندسی معدن آماده و در انتظار امضاء وزیر صمت جهت ابلاغ به سازمانهای صمت استانها است.

۵-  ضمن تشکر از سازمان استان به دلیل اجرای موفقیت آمیز طرح پایلوت تهیه گزارش تست های کاربردی در گزارشات پایانی عملیات اکتشاف توسط متخصصین فرآوری معدن و متالورژی، انشااله اجرای آن در سطح کشور بزودی عملیاتی خواهد شد.

۶ - پیگیری بررسی و تصویب اصلاح دستورالعمل تعیین حق الزحمه نقشه های زمین شناسی ارائه شده توسط سازمان استان را در دستور کار خود خواهند داشت و پیگیر این موضوع خواهند بود.

 

 

🎙️ مصاحبه ریاست محترم سازمان با خبرگزاری ایرنا در حاشیه جلسه با ارکان سازمان استان. 

                                

 

 

مشروح مصاحبه با خبرگزاری 

 

 

 

 

 

 

در ادامه بازدید ریاست محترم سازمان، صبح پنجشنبه ۲۵ دیماه جلسه ای در دفتر جناب آقای مهندس مس فروش ریاست محترم سازمان صمت استان برگزار گردید.

 در این جلسه که آقای مهندس توکلی معاون محترم امور معادن و صنایع معدنی ایشان نیز حضور داشتند ضمن تأکید بر هماهنگی و تعامل بین سازمان های صمت و نظام مهندسی معدن استان مقرر گردید طرفین در خصوص تفویض اختیار امور قابل واگذاری از طرف صمت به نظام مهندسی معدن بررسی و برنامه ریزی نمایند. دکتر نبئی و دکتر ترشیزیان از جناب آقای مهندس مس فروش پیشکسوت عرصه معدن کشور به عنوان یکی از موهبت هایی که نصیب کشور و استان خراسان رضوی شده است یاد کردند و سلامتی و موفقیت بیش از پیش ایشان را برای خدمت به بخش معدن کشور از خداوند بزرگ مسئلت نمودند.

 

 

 

 

بازدید جناب آقای دکتر نبئی و هیات همراه از کارخانجات گروه صنعتی معدنی چینی مقصود           

  

در ادامه بازدید ریاست محترم سازمان، صبح پنجشنبه بازدید ۴ ساعته ای از گروه کارخانجات چینی مقصود که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ظروف چینی در کشور می باشد، انجام و از نزدیک با فعالیت های این مجموعه بزرگ صنعتی معدنی که بیش از ۳۰۰۰ نفر نیرو در آن مشغول به کار هستند، آشنا شدند.

 

 

دیدار جناب آقای دکتر نبئی و هیات همراه با آقای دکتر نازپرور رییس و هیات مدیره محترم خانه معدن خراسان رضوی    

 

در ادامه سفر ریاست محترم سازمان به مشهد مقدس، در آخرین برنامه ایشان، عصر پنجشنبه جلسه ای با حضور جناب آقای دکتر نبئی و هیأت همراه در محل خانه معدن استان با جناب آقای دکتر نازپرور ریاست و هیأت مدیره محترم خانه معدن استان برگزار شد. در این دیدار روسای محترم خانه معدن و نظام مهندسی معدن استان بر تعامل و همکاری بسیار سازنده با یکدیگر تأکید نمودند.

 

 

سفر جناب آقای دکتر نبئی و هیأت همراه با زیارت بارگاه نورانی امام هشتم (ع) شروع و با آن نیز در ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۵ دیماه به پایان رسید. امیدواریم شاهد ثمرات این بازدید برای اعضای محترم سازمان در آینده نزدیک باشیم.

 

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0